Icon For Arrow-up

تابلو چنج اور دیزل ژنراتور

تابلو چنج اور دیزل ژنراتور
برای سفارش مدار چنج اور اتوماتیک یا دستی یا دریافت مشاوره با مدیر مجموعه تماس بگیرید.

اولین تابلو بعد از ترانسفورماتور فشار قوی در پست است. این تابلو از دو کلید اصلی با آمپر بالا و دیگر لوازم اندازه گیری ساخته می شود که یکی از کلیدها به عنوان کلید اصلی برق که از برق ترانسفورماتور تغذیه و دیگری به عنوان کلید دو طرفه چنج اور که هم از برق ژنراتور برق و هم از برق شهر تغذیه و یک خروجی به سمت کارخانه میرود. البته این کلید چنج اور هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک و هوشمند نصب می شود(کلید چنج اور اتوماتیک بیشتر در بیمارستان ها و مصرف کننده هایی که حساس به قطعی برق هستند استفاده میشود).

این تابلو بعد از خروجی ترانسفورماتور فشار قوی که ۴۰۰V میباشد در مسیر قرار میگیرد.

محل چنج توسط کلیدهای دوطرفه دستی و موتوری (اتوماتیک) انجام میشود. که در نمونه های اتوماتیک آن بیشتر در بیمارستانها و مراکزی که نیاز فوری به برق جایگزین دارند (کارخانه های تولید سرکه و...)

این تابلو در واقع یک تابلوی برق مادر است که هم مسولیت چنج مولدها را به عهده میگیرد و هم دارای قطعات سنجش بسیار کامل دارد.

این تابلو برای چنج یا تعویض کردن دو مدار برقی که از دو نقطه وارد میشوند و در هر وضعیتی فقط یک مدار برای خروجی و به مصرف کننده می رود، استفاده می شود.

این عمل توسط یک کلید دو طرفه سه فاز و یا تک فاز انجام می شود که می تواند به صورت دستی و یا برقی (حالت اتوماتیک) کار کند. در این تابلو یک کلید دیگر هم با مدار برق سری می باشد که این کلید قبل از ورود برق به کلید دو طرفه نصب می شود و در طرف دیگر این کلید برق ژنراتور برق قرار میگیرد.

نقش این کلید برق شهر در سر راه کلید دوطرفه خیلی مهم است چون بخاطر اتوماتیک بودن این کلید حفاظت اضافه جریان و با اتصال کوتاه در مدار مصرف کننده را خنثی می کند (قطع می شود) و نقش دوم آن این است که زمانی که کلید چنج آور را جابجا می کنید (چه دستی چه اتوماتیک) باید فقط یک طرف این کلید برق دار باشد (مثلا برق ژنراتور) ولی برق شهر که قطع بوده و امکان وصل مجدد آن در هر لحظه وجود دارد پس باید این کلید اتوماتیک را قبل از چنج کردن در حالت قطع بگذاریم که اگر برق شهر وصل شد برای کلید چنج آور مشکلی پیش نیاید.

تابلو چنج آور

در طراحی و محاسبه ساخت این تابلو باید در حد خیلی حرفه ای کار کرد که هم امنیت و هم اتصال تمام قدرت برق را در حد استاندارد انجام شود.

محل نصب ای ن تابلو معمولا در نزدیکی اتاق ترانس میباشد چون از خروجی ترانس کابلهای قطوری به این تابلو وصل میشوند. در ضمن باید برای حفاظت از ژنراتور برق مدار کنترل جریان برای اضافه بار در حالت ژنراتور روی این تابلو نصب و آلارم آن بصورت آژیر فعال شود.

هشدار: در صورت وصل بودن برق شهر و وصل بودن ژنراتور اگر اهرم کلید چنج آور را بچرخانید امکان جرقه شدید (قوس الکتریکی) در این حین وجود دارد بنابراین در موقع جابجایی مجدد کلید چنج آور ابتدا برق ژنراتور را قطع و سپس کلید چنج آور را تغیی و نهایتا کلید برق شهر را وصل کنید.

به علت قدرتی بودن بالای این تابلو باید طراحی و محاسبه و مونتاژ بصورت حرفه ای انجام شود.

طراحی انواع تابلو برق صنعتی

6 پاسخ به “تابلو قدرت و فرمان سه کمپرسور آمونیاکی”

  1. حسین زاده گفت:

    سلام میخواستم بدونم برای خروجی PLC ترانزیستوری از چه رله هایی استفاده کنم؟

    • admin گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای اینکه از خروجی ترانزیستورهای داخل PLC جریان کمتری بکشیم باید از رله هایی که با همان ولتاژ کار PLC و امپدانس بالا که دارای اهم زیادتری میباشند استفاده کنیم که در نتیجه جریان کمتری از PLC می طلبد. این رله باید کوچک ولی با برند معروف در تابلوهای فرمان PLC استفاده شود.

  2. عباسی راد گفت:

    اگر تیغه رله های داخل PLC را با ولتاژهای AC 220 ولت عبور دهیم مشکلی پیش میاید؟

    • admin گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله رله های داخل PLC بسیار کوچک هستند و از نوع مینیاتوری میباشند زمانی که جریان AC از تیغه آنها عبور میکند یک قوس الکتریکی در دو سر تیغه ایجاد میشود (مخصوصا در زمان قطع تیغه) این قوس الکتریکی میتواند در مدار اختلال ایجاد کند که شاید به نظر میرسد که برنامه PLC دچار مشکل شده است بنابراین حتما با کمترین ولتاژ DC در مدرارات PLC و خروجی آن استفاده شود.

  3. سوران گفت:

    سلام وعرض ادب وارزوی عمری طولانی برای شما

    نبود اساتیدی همچون شما درراس امور تنها دلیل تاریکی وظلماتی است که به ان گرفتاریم.
    پایدار باشیدوبرقرار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت وب گستر آذین